Recension av en nätbutik - https://www.cooponline.se

25.05.2015 13:21

Recension av en nätbutik - https://www.cooponline.se

Jag har valt att titta närmare på Coop’s online butik. Layouten av hemsidan är väldigt enkel och man känner snabbt igen sig att man befinner sig i en Coop butik, det känns snabbt mycket enklare att handla mat på nätet, man byter snabbt mellan frukt till mejerivaror och det är enkelt att lägga till produkter i ”varukorgen”, varukorgen följer med hela tiden så jag ser hela tiden vad jag har stoppat på mig, snyggt! Efter jag har klickat i sista produkten och väljer kassa så är det fyra klick för att ha slutfört mitt köp, inget av klicken känns onödigt utan man känner sig trygg och väldigt ”nära” fast ändå sitter man hemma i soffan. 

Den här nätbutiken har större urval än min lokala Coop butik, det känns som jag går omkring i ett stort Coop forum varuhus. det som jag dock saknar är den inspiration som man kan få ifrån andra kunder när man går i en fysiskt butik, på nätet blir man lite ensam. Även om butiken på nätet har erbjudanden på varor, recept ett eller två klick bort som följer med sidan hela tiden så saknar jag endå den inspiration som man kan få ifrån andra kunder när man går i en fysiskt butik eller när man går förbi något av en slump och får en ide, på nätet blir man lite ensam. Har man svårt att hitta en vara i alla underrubriker så finns det en smart sökfält som även det följer med mig vart jag än har klickat på sidan, det räcker med att skriva in dom två första bokstäverna JO i Jordnötssmör för att den ska hitta produkten, smidigt!

Jag är väldigt intresserad av innehållet i produkten jag köper och läser ofta på när jag ska köpa något nytt vad det innehållet, jag blir förvånad av hur enkelt det är inskrivit på varje produkt om innehåll, detta känns mycket bättre än att läsa ”minitexten” i en fysiskt-butik på produkten, dessutom enkelt att se ursprung på frukt, kött med mera. Något som jag blir besviken över är att det saknas kopplingar till exempelvis Facebook och andra socialamedier som finns idag, man måste bli medlem för att handla i butiken och det hade varit enklare att logga in med mitt Facebook konto som många butiker/sidor har idag, det är lite tröttsamt att behöva skapa ny användaruppgifter för varje ny sida man ska testa, dessutom saknas interaktiviteten om vad kunden tycker om upplevelsen med en skala eller ett fritt kommentarsfält i slutet på köpprocessen. men det är inte Coop ensamma om precis. Minsta belopp att handla för är 500 kronor och det tycker jag är ganska befogat och leverans till privatpersoner kostar 49 kronor, handlar man för över 2000 kronor är det fri frakt. Efter jag klickat igenom köpet så får jag snabbt en bekräftelse och kvitto på köpet via e-post. Om något i min leverans saknas eller är trasigt så blir jag hänvisad till 

kundtjänst via telefon nummer 0771 17 17 17 eller mejlar till info@cooponline.se. Jag ser fram emot min beställning som jag betalade via mitt betalkort, något som jag snabbt la märke till var S:et i adressfältet (httpS://) så fort jag kom in på sidan, detta betydert att allt jag gör på sidan är krypterat och inte bara betalningen som det brukar vara, detta känns tryggt och väldigt seriöst. 

 

 Det slutliga betyget är väl godkänt och nu hoppas vi på att leveransen av produkterna sker smidigt och att den som sköter leveransen ger ett seriöst och servicevänligt intryck, det ska bli intressant att se om h-n gör ”det lilla extra” på något sätt, precis som i butiker när dom öppnar plastpåsen åt dig. 

 

Kontakt