Goda råd till dig som är intresserad av att starta näthandel

09.06.2015 08:21

Goda råd till dig som är intresserad av att starta näthandel

Det viktigaste utav allt för alla rörelser är enligt mig en tydlig affärside som är långsiktigt som man inte ska ändra på kortsiktigt. 

Affärsidén ska ge svar på följande fyra frågor; Vilka behov ska vi tillfredsställa? Vilka har detta behov (kundgrupp)?Produkt-iden - Vilket sätt ska vi tillfredsställa behovet? Vad behövs för att utföra arbetet bättre än konkurrenterna (hur)? Du får gärna kommunicera ut affärs-iden på din hemsida/nätbutik. 

Några andra saker som tåls att tänka på är vad som gör dig och dina produkter speciella mot andra och deras produkter? Vad kan du erbjuda som är utöver det vanliga?

Jag tycker du ska välja en av tre strategier nedan:

Kostnadsöverlägsenhet: du använder priset som främsta konkurrensmedel. Ofta baserat på låga inköpsmedel, låg tillverknings kostnad, låga distributions kostnader eller något annat som kan göra att företaget kan hålla låga priser. Det gäller att sälja stora volymer till låga priser och därigenom för hög vinst.

Differentiering: du satsar på produkter som i något avseende är bättre än konkurrenternas. Avgörande är att kunderna verkligen upplever att produkterna är bättre samt är redo att betala extra för dem. Kan handla om märkesprofil, teknik orientering eller göra det ”lilla extra” för kunden.

Fokusering/nisch: du satsar på att betjäna en visst segment av marknaden bättre eller billigare än konkurrenterna. Samma metoder som de två ovan men man vänder sig till ett visst segment/kundgrupp på marknaden. Dessa företag har ofta specialiserade produkter och vänder sig till denna begränsande kundgrupp man valt ut. Kan handla om enklare produkter eller mer exklusiva.

 

Det som är bra att finnas på webben är du har möjlighet att få en global kundstock, men det är nog bra början att välja ut en geografiskt yta såsom hela Sverige eller hela Norden, det blir svårt att bl.a ta hand om distribution om du ska hantera hela världen direkt. 

 

När det gäller hjälpmedel till att bygga din nätbutik så finns det väldigt mycket olika företag att välja mellan, det räcker med en sökmotor sökning på ordet ”näthandels program” så får du flera träffar. Jag föll för Visma Webshop som har bl.a automatiskt mobilanpassning (gör sidan responsiv så det blir anpassad till vilken enhet du surfar med), dom tillhandahåller även möjlighet att välja betallösningar, man kan lägga in Youtube-klipp direkt på sidan, länka dina Facebook inlägg direkt till nätbutiken sedan finns det en mängd till olika funktioner, priser ligger på cirka 229 kr per månad. Jag uppdaterar min länk sida till Visma Webshop ytligare ett par företag som tillhandahåller liknande tjänster.

 

 

Tänk också på att bygga en plan eller strategi för dina transporter till slutkunden, hur ska du få produkterna ut till dina kunder på ett billigt och så miljö-vänligt sätt som möjligt? Postnord har en tjänst där dom tar hand om hela din leveranscykel och DB-schenker har liknande tjänster. Det som är viktigt att tänk på det är att kunden får en snabb och trygg leverans, för tar det flera veckor för kunden att få produkten så kommer hen välja en annan butik vid nästa köp. 

 

Utan marknadsföringsstrategi så kommer du inte komma långt, syns du inte så finns du inte, detta stämmer verkligen på internet. Man kan komma relativt långt utan att lägga några större pengar på marknadsföring. Det finns möjlighet till att skriva dina sidor på nätbutiken så att de blir optimerade för olika sökmotorer, med andra ord du skriver på ett sätt så exempel Google har lätt att hitta dina sida bland alla andra miljoner av sidor på internet. Du kan även annonsera bland populära bloggar som passar din kundgrupp, eller varför inte starta en egen blogg, se dock till att hålla den uppdaterad kontinuerligt om så görs. Det finns en massa knep att ordna gratis marknadsföring, du kan skaffa ett Facebook konto där du gör pr för din butik, skaffa ett Instagram konto och lägga upp bilder som är kopplat till din butik och produkter. Hur du hanterar din marknadsföring är direkt kopplad till hur mycket pengar du har att lägga på detta, du kan självklart använda traditionell media som radio, tv och tidningar till pr men testa gärna hur långt du kan gå utan att lägga större summor på marknadsföringen. Det finns möjligheter att köpa ”banner-plats” på medelstora sidor utan att lägga någon större peng, tänk bara på att den eller de kundgrupper som du valt ut verkligen besöker de sidor eller läser dom tidningar som du väljer att marknadsföra dig på/i. 

Mitt sista goda råd är att verkligen lyssna på dina kunder, var snabb och förändrings benägen, se till att ha utrymme för feedback och interaktivitet på din sida. Är dina kunder nöjda så vill du gärna att dom rekommenderar dig till sina vänner och bekanta. Skaffa en Facebook sida med möjlighet för kunderna att skriva av sig, hitta på en ”Hashtag (#)” som kunderna kan tagga bilder och inlägg som är direkt kopplad och länkad till din butik. Ofta så uppskattar kunderna en mer enklare sida som är tydlig och kunder räknar antal klick från att hitta produkten till att ha slutfört köp processen, ingen vill klicka runt i evigheter för att ”hitta” kassan precis på samma sätt som i en vanlig butik vill man gärna att köp-processen ska gå snabbt och tryggt. Till sist bli inte förvånad om det visar sig att du attraherar dig en helt annan kundgrupp än vad du tänkt dig ifrån början, allt är möjligt på internet och stort lycka till. 

Kontakt